PROGRAM PROFILAKTYCZNY-cz.I na lata 2011-2014 Publicznej Szkoły Podstawowej Staniszcze Wielkie – Kolonowskie 3 im. Jana Pawła II w Kolonowskiem
|
I. Uwagi wstępne 1. Profilaktyka jest ciągłym procesem chronienia człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowaniem na pojawiające się zagrożenia. Jej celem jest ochrona dziecka, ucznia, wychowanka przed zakłóceniami rozwoju, czyli przed podejmowaniem zachowań hamujących lub niszczących rozwój, określonych jako zachowania ryzykowne. 2. Wszystkie zadania mają na celu wyposażenie młodego człowieka w umiejętności budowania dobrych relacji i pozytywnych więzi opartych na skutecznej komunikacji. Poza tym nieodzownym elementem działań profilaktycznych jest poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wyrażania swoich potrzeb, emocji i opinii 3. Działania profilaktyczne wspierają pracę nad harmonijnym rozwojem osobowości i zdrowym stylem życia. (profilaktyka pierwszorzędowa). 4. Szkoła jest miejscem profilaktyki pierwszorzędowej, skierowanej do grupy niskiego ryzyka. W roku szkolnym 2011/2012 jednym z priorytetów wynikającym z Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2011-2016 oraz z Narodowego Planu Działań na Rzecz Dzieci i Młodzieży 2004-2012 „Polska dla Dzieci” jest promowanie zdrowego trybu życia. W reformującej się szkole uczeń sytuowany jest w centrum działalności szkolnej, a nauczyciel i uczeń mają stać się pierwszoplanowymi podmiotami działalności edukacyjnej. Program profilaktyczny uwzględniający uczenie własnych umiejętności psychologicznych i społecznych musi być wbudowany jako element składowy programu wychowawczego. Działania profilaktyczne są ważne i potrzebne, ale istotna jest kryjąca się za nimi podstawa, czyli to, jaką przyjmuje się koncepcję człowieka i ku czemu kieruje się jego zachowania. Działania profilaktyczne muszą być planowe i uwzględniać wczesną profilaktykę, tzw. pierwszorzędową (mającą na celu promocję zdrowego stylu życia oraz opóźnienie wieku inicjacji, np. nikotynowej, alkoholowej czy narkotykowej).. Terenem realizacji wczesnych działań profilaktycznych jest głównie szkoła. Realizatorami profilaktyki są wszyscy nauczyciele szkoły, stanowiący pozytywne wzorce wspierani przez specjalistów. Najważniejsze działania szkoły w zakresie profilaktyki pierwszorzędowej to: ¨ stwarzanie przyjaznego klimatu (dobra komunikacja, osobowe relacje między nauczycielami i uczniami, udzielanie emocjonalnego wsparcia dzieciom i młodzieży, szczególnie w trudnych dla nich sytuacjach); ¨ wypracowanie wspólnej polityki szkoły dotyczącej profilaktyki oraz konsekwentne jej wdrażanie; ¨ budowanie dobrych relacji z rodzicami i pozyskiwanie ich jako sojuszników w realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych, prowadzonych przez nauczycieli; ¨ pomoc uczniom mającym trudności w nauce; ¨ wczesne rozpoznawanie uczniów z grup ryzyka (przeprowadzenie wstępnej diagnozy); ¨ kierowanie uczniów zagrożonych (w porozumieniu z rodzicami) do poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej instytucji udzielającej specjalistycznej pomocy; ¨ udzielanie uczniom i rodzicom informacji o specjalistycznej pomocy poza szkołą; ¨ szkolenie się kadry pedagogicznej w zakresie profilaktyki zagrożeń oraz umiejętności wychowawczych. IV. Cele programu 1. Ochrona dziecka – ucznia przed agresją, uzależnieniami (kontaktem z używkami), które hamują bądź zakłócają jego rozwój. 2. Zapobieganie patologiom tj. agresja, przemoc, uzależnienia. Właściwe reagowanie w chwili pojawienia się ich na terenie naszej szkoły lub w środowisku lokalnym. 3. Promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu. 4. Poprawa komunikacji w relacjach nauczyciel – uczeń, nauczyciel-rodzic, uczeń – rodzic, uczeń – uczeń. 5. Pomoc w organizowaniu kontaktu ze specjalistami
W ramach programu profilaktyki szkolnej są realizowane : ¨ program „SZKOŁA BEZ PRZEMOCY” ¨ program MEN „WYPRAWKA SZKOLNA” ¨ program „OWOCE W SZKOLE” ¨ program „SZKLANKA MLEKA DLA KAŻDEGO”
V. Struktura oddziaływań profilaktycznych. RADA PEDAGOGICZNA: ¨ Określa zadania w zakresie profilaktyki. ¨ Określa zapotrzebowanie na realizację programu profilaktycznego. ¨ Dokonuje analizy działalności profilaktycznej na podsumowujących posiedzeniach rady pedagogicznej w m-c czerwcu. NAUCZYCIELE/WYCHOWAWCY KLAS: ¨ Realizują zadania SPP w zakresie swojego przedmiotu oraz współpracują ze sobą w realizacji tych zadań. ¨ Wykonują zalecenia zawarte w opiniach wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną i inne placówki specjalistyczne. ¨ Biorą udział w szkoleniach na temat profilaktyki. ¨ Współpracują z instytucjami wspierającymi wychowanie i profilaktykę, z pedagogiem szkolnym i dyrekcją szkoły. ¨ Na bieżąco wymieniają informacje. ¨ Są konsekwentni w działaniu ¨ Integrują zespół klasowy ze szczególnym zwróceniem uwagi na uczniów klas pierwszych. ¨ Dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji uczniów w klasie. ¨ Wyposażają uczniów w umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
DYREKTOR SZKOŁY; ¨ Monitoruje pracę nauczycieli, wychowawców klas i pedagoga w zakresie profilaktyki. ¨ Diagnozuje wspólnie z pedagogiem oczekiwania uczniów i rodziców w zakresie profilaktyki. ¨ Inicjuje i organizuje przedsięwzięcia określone w SPP. PEDAGOG SZKOLNY: ¨ Diagnozuje problemy wychowawcze szkoły. ¨ Koordynuje i monitoruje przebieg realizacji planu profilaktyczno-wychowawczego szkoły. ¨ Wspiera wychowawców i pozostałych pracowników w realizacji zadań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z planu wychowawczego szkoły. ¨ Prowadzi współpracę z instytucjami wspierającymi realizację zadań profilaktycznych. ¨ Prowadzi konsultacje dla wszystkich podmiotów realizujących SPP ¨ Systematycznie doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki RODZICE: ¨ Korzystają z pomocy i wsparcia ze strony pedagoga, wychowawców, nauczycieli, dyrekcji szkoły w zakresie profilaktyki. ¨ Uczestniczą w realizacji zadań profilaktyki szkolnej. ¨ Mają dobry kontakt z dzieckiem, szkołą i szeroko rozumianym środowiskiem dziecka.
VI. Diagnoza środowiska Prowadzenie działań profilaktycznych w szkole jest poprzedzone diagnozą. 1. Diagnozę opracowano w oparciu o analizę: ¨ zachowań uczniów w czasie zajęć i przerw ¨ dokumentacji szkolnej, w tym dzienników lekcyjnych, klasowych zeszytów uwag ¨ informacji nauczycieli o bieżących problemach wychowawczych ¨ indywidualnych rozmów z uczniami ¨ rozmów z rodzicami ¨ informacji z instytucji współpracujących ze szkołą ¨ opinii uczniów wyrażanych m.in. przez członków Samorządu Uczniowskiego.
2. Przeprowadzona analiza wskazuje na istnienie następujących problemów wymagających działań profilaktycznych: ¨ narastająca agresja wśród dzieci i młodzieży, hałas ¨ brak motywacji do nauki, niskie potrzeby edukacyjne, nieobowiązkowość ¨ brak dyscypliny (łamanie regulaminu szkoły: np. ubiór, makijaż) i niska kultura języka ¨ bezrobocie, migracja zarobkowa rodziców, utrudniona komunikacja nauczyciel – rodzic ¨ niska świadomość zagrożenia uzależnieniami, zdrowy i higieniczny styl życia ¨ bezpieczeństwo w szkole i poza nią ¨ procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych.
VII. Ewaluacja Ocenie poddawane są następujące elementy: ¨ Realizacja programów profilaktycznych, ¨ Realizacja zaleceń zawartych w opiniach poradni, ¨ Realizacja tematyki profilaktyki zawartych w planach wychowawców klas i poszczególnych przedmiotów. ¨ Pedagogizacja rodziców uczniów na spotkaniach z wychowawcami i pedagogiem.
VIII. Uwagi końcowe Program może ulegać modyfikacji. Uczestnicy SPP mogą wprowadzać do niego sprawdzone metody pracy i własne innowacje zaopiniowane przez specjalistę lub dyrekcję. Wychowawcy w każdym roku szkolnym opracowują Klasowe Programy Wychowawcze uwzględniające zagadnienia SPP, imprezy profilaktyczne, realizację programów profilaktycznych lub ich elementów. Na koniec roku szkolnego przedstawiają sprawozdanie z realizacji klasowego programu wychowawczego z uwzględnieniem działań profilaktycznych. |